Koncertfotózás bb king

Koncertfotózás nagyban

A koncertfotózás volt az amit a fotózások során a legtöbbet csináltam az évek alatt. Ma már nem igazán akarok semmilyen zenekarnak dolgozni, sőt sötét klub bulikat sem fotózni (pedig az igazi jó akció képek nagyrészt ott készülnek). Ez a cikk nem profiknak szól és ettől a cikktől sem leszel profi, inkább tanácsok azoknak, akik még nem fotóztak nagynevű előadót sajtó-nyilvános eseményen, és kíváncsiak arra, hogyan is zajlanak ott a dolgok. Itthon, külföldön, Arénában, fesztiválon bárhol, ugyanezek az eljárások. Szóval a nyári esküvők mellé egy kis fűszer nekem ez az egész, ugyanakkor számos díjat is nyertem ebben a műfajban a közelmúltban.

Ja és még 3 kérés-kérdés ami miatt megíródik ez a cikk (mindig elhangzik, előbb vagy utóbb):

  1. vigyél be a koncertre!
  2. szerezz jegyet légyszi, te mindenkit ismersz!
  3. majd lehetek a segéded?

Na, ezek nem fenyegetnek. Ne is keress ezekért!

Kezdjük az elején. A legemlékezetesebb koncertfotózásom ez első Budapest Arénás kezdő munkám volt. Egy viszonylag ismeretlen, kisebb névvel kezdtem: Eric Clapton. 🙂 Féltem és rettentően izgultam, majd beszartam meg minden ilyesmi, pedig csináltam pár fotót már előtte is. Clapton már akkor legenda volt mikor még nem tudtam mi az az elektromos gitár. Ezután jött egy számomra váratlan fordulat a helyszínen (ami nem is annyira ritka mai fejjel):

A promoter szólt, hogy Clapton nem engedi magát fotóztatni, csak a keverőpult végéből. Akkoriban elfogadhatatlan volt több mint 70 méteres távolságból dolgozni. Nem igazán volt elegendő mennyiségű fény a színpadon. Még nagy teléhez sem, mint mostanság. Másnap néztem az online sajtóban dolgozó „kollégák” vetítő vászonról készült képeit.

Akkor még messze voltam még minőségben és rátermettségben az említett „kollégáktól”. Az izgalom megmaradt még hónapokig… aztán elvesztettem. Idő kellett, hogy rájöjjek, hogy sokat kell még fejlődnöm. Megtanultam gyorsan: „ha valamit le tudsz fotózni az a legkevesebb” egy rendezvényfotózás sokkal kifinomultabb munka. A koncertfotózás nem vészesen bonyi műfaj, de lássunk pár tanácsot, ha már fotóztál, de nem „világsztárt”. Majd meglátod a cikkből, hogy nem olyan pikk pakk megy ez.

A gyakorlatban hogyan zajlik?

Remélem, nem csak a technikáért olvasod a cikket, ezért néhány infó míg a fotózáshoz érünk. Van, hogy én sem fotózok valakit, aki itt lép fel.  A koncerteknél sokszor nem evidens, hogy fotózom a bulit a Budapest Aréna számára. Miért? Több dolog lehet a dolog mögött. Például a megbízóm nem rendeli meg a sorozatot, mert volt már itt a fellépő a közelmúltban. Vagy egyszerűen a zenekar vagy promoter minimalizálja a sajtó jelenlétet (pl. Black Sabbath búcsúturné). Ilyenkor én sem mehetek közeli képeket készíteni, hiszen a színpad előtti szabályok rám is ugyanúgy vonatkoznak.  Valamint olyan előadás is létezik, aminek van sajtó-nyilvános fotóspróbája. Marketing szempontból értéktelen a főpróbán üres házban készült sorozat. De lássuk a legfontosabbat: Mi kell a koncertfotózás kapcsán a gépen kívül? Engedélyek!! A legfontosabb: nem én, és nem a Papp László Budapest Aréna, hanem minden esetben az adott produkció promotere és (vagy) az előadó managementje engedélyezi az állókép vagy mozgókép rögzítést.Tehát a cikk legelején található dumákat ne nekem told le, hogy vigyelek be stb. Egyrészt dolgozom, másrészt engedély nélkül nem lehetsz jelen ezeken a területeken. Tiszteletjegyet évente egyszer kapok (talán) de nem vágyom ide, hiszen szinte mindent láttam már

Koncertfotózás Lenny Kravitz

Nemzetközi koncertfotózás

Külföldi előadóknál, ha megkaptuk az engedélyeket, akkor értesülni fogunk róla, hogy elfogadták az akkreditációt.

Az előadás előtt fél órával egy eligazítás tart a sajtófelelős. Elhangzanak a fontos szabályok is. Mit, mikor, mennyit és honnan lehet fotóznunk! Ezek a legfontosabbak, mert sokan nem tudják, de általában 2 vagy 3 számot engednek fotóztatni az előadók, azt is megkötött helyről fényképezni. De volt már 1 nótás fotózásom is.

Sokszor előfordul, hogy még egy külön szerződést is kell aláírni az előadóval. Ebben az angol nyelvű megállapodásban, sok minden szerepelhet. Például a kép készítés körülményei, felhasználásuk, a képek színe, retusálására vonatkozó előírások (például, hogy nem lehet The Rolling Stones). Benne lehet a képanyag eljuttatásának kötelezettsége a managementnek is. Vagy a felhasználás jogai, illetve a felhasználásuk jóváhagyását engedélyező procedúra is.

Ha ezek megvannak, megkapjuk a passt.  Ezzel lehet közlekedni, ha bekísérnek az első sor előtti sávba, a fotós árokba. A fotózás sokszor tülekedve zajlik, nagy sztárok esetén nem ritka a húsz fős fotós- és ennél is több fős videós stáb sem. A kivetítőkre dolgozó videósok rengetegszer nehezítik a munkát a letelepített sínnel vagy fix kamerákkal, esetleg jimmy-vel amit belóbálnak eléd.

karom mondani, ha szerencséd van, ott állsz és nem ültetett a koncert, mert akkor kúszás-mászás van a nézők között. Őket nem zavarhatod se kitakarással sem a fényképezőgép hanggal (sorozatfelvétel hangja jellemzően). Persze van fotós, akit ez nem érdekel, mert ő xy napilaptól jött. Őket annyira nem díjazom, lehet, hogy a xy laptól jött, de legyen tekintettel másokra is (nemcsak az előadóra, hanem ránk is, meg persze a nézőkre). 10-12 éve roppant nehéz műfaj volt a koncertfotó. A gépek nem tudtak még ilyen jó eredményt produkálni kevés fényben, mint most. Hogyan lehetett mégis jó koncertfotót készíteni?

Red Hot Chili Peppers Budapest

Koncertfotózás:Technikai Tippek

A kiindulási alap a jó géptartás. Sokan magukat profinak mondó fotósnál abszolút nincs meg. Miért mondom? Mert ott állok mellettük és látom, sőt a publikált ferde képeiket is, mert nemcsak berázzák de egyenesen sem tudják tartani a gépet. Persze rá lehet mondani, hogy „direkt így akartam” csak szerintem egy 80-as években kitalált, és már akkor is gázos klisét erőltetni nem szabad.

A másik, hogy nem lehet 60-dot kitartani 120 mm-en stabilizátor nélkül úgy, ahogy fogják a gépet. Sajnos nekem is újra kellett értelmeznem a stabil fogást a markolat nélküli új gépen.

Enyhe támadó állás: egyik láb előrébb, a gépet pedig a szemhez szorítod. Vannak más fogások is, de ez legyen meg. Szorosan fogd! Egy 2008-as angol cikk Joe McNally-től (képeket nézd meg, elég). A cikkben szereplő különleges fogását nem kell lemásolnod, az alap legyen meg. Ha rosszul rögzül, sajnos úgy marad életed végéig.

Tanuld meg, hogy nem az az első, hogy ISO 6400-ra csavarod fel a gépet. Van, amikor nincs más választásod, de próbáld meg úgy fotózni az eseményt, hogy ne hangyaháború legyen a végeredmény. Nekem 70x100cm-es vagy extrémebb nagyságban nyomtatott (a videóban lent) képeknél nem releváns az egekbe feltekert ISO. Igyekezz legalább 1/125 időt fotózni így apróbb mozgásai ellenére meglesz az énekes, ha nem ugrabugra van. Meglehet tartani kevesebbet is természetesen, ahogy mondani szoktam gyújtótávolsága válogatja az kitartható időt.

koncertfotózás - passok

Egy dolgot tehetsz. Emelsz egyet az ISO értéken, és ha profi géped van, használd a spotmérőt. Ezzel sem lesz több fény, de Ilyenkor arcra mérsz fényt, legalább jó portréd lesz. Profi Canon gépekben lehet kilinkelni AF pontra a spot fénymérést. Azért profi gépen mert ilyenkor nem kell mozdítanod a gépet. Főleg fejgépnél vagy felső spot fényeknél javaslom. Hátránya, hogy több elexponált kockád lesz, mert ha elmozog a célpont, akkor rontani fog a gép, mivel kis területen van mintavételezés.

Nagy telénél nem biztos, hogy igaz a spot, főleg attól függ, mi van a képen! Ott számolj a reciprok szabállyal! Ha távolról engednek csak 300 mm felett messze a színpadtól, akkor mindéképpen hatalmas mennyiségű rossz képed lesz. Monopod kell még egy 200/f2.8-hoz is.

Persze mondhatod, hogy ott vannak a nagyfényerejű fix objektívek. Igen, de az előadó mocorog és kicsi a mélység-élességük. Ráadásul van olyan, ami egy vagyon, de botrány az AF. Ilyen például EF 85/1.2 II a súlya és méret miatt alkalmatlan a gyors fókuszra, ettől menekültem. Én jobban szeretem a f2.8-as zoomokat. Sőt jobban szeretek egy géppel fotózni, mint kettővel. Az 5 perc alatt simán cserélek legalább 3x objektívet is. Vannak persze jó fix objektívek. De vannak jó sportkocsik is, néha jól is jönnének, de igazából szépen elvagyok nélkülük is jelenleg. (Voltak persze ilyenek is a táskában régen – mármint nem sportkocsik 🙂 )

 

Koncertfotózás és a problémák:

 

  • Ledes színpadi lámpák elterjedése. Ezek olyan hullámhosszon működnek, hogy könnyűszerrel eltömítik az érzékelőd alfa csatornáit. A kedvenceim a piros és kék valamint zöld telibe világított színek. Ilyenkor nem igazán lehet szép színeket varázsolni a képre, lényegtelen a RAW konvertered típusa vagy a csúcs érzékelőd az új gépedben!
  • Másik nagy kedvenc a stroboszkóp és füst. Ők szintén a barátaid a fotózásnál, ha lehet, addig végezz, míg nem kapcsolják be őket. Ez általában később jön, mivel az első három nóta hangulatban erős, és később kell felhúzniuk a koncertet ezekkel mielőtt leül. Ezeket a momentumokat messziről, ha lehet, ne a színpad elől fotózd!
  • Régebbi típusú fényképezők és régebbi led falak (2017 előtti) sem szertik egymást. Ez szintén, mint a ledes lámpáknál a képfrissítési frekvencia fog zavarni. Képeken nagyon csúnya kockásodó vagy épp moslékká pixelesedő vetítőképet fogsz viszont látni az előadók mögött. A villózás-mentes felvételről az Anti-flicker mode bele került a 7D MKII ben és 1Dx Mark II ben is. Ezzel jelentősen nő a sikerült képek száma. 

El is telt az idő és az első 3 nóta. Innentől már csak a sajtósunk vagy promoterünk „vége” jelére kell figyelned, ha nem direkt a zenekarnak készítesz fotókat. Ha nem veszed észre az sem gond, hiszen a biztonságiak ki fognak kísérni :). Az Arénában kivonulás után le kell adni a kamerát, ha nézni szeretnéd a koncertet (és engedik is). Vagy elkezdheted az előtérből feldolgozni és leadni az anyagot az ügynökséged számára.

Ha jól dolgoztál van néhány totálod a színpadról és néhány jó közeli képed a főhősről. A cikk képe Lenny Kravitz. Őt egy EOS 5D-vel fotóztam 2008-ban. Egyelőre ennyi… 

 

fotók és cikk : © Bese Zoltán- Papp László Budapest Sport Aréna

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkilenc − 1 =