épületfotózás

Épületfotózás és építészeti fotó tippek

Épületfotózás, építészeti fotó témakörét érintem a téma alapvető fogalmait érdemes tisztázni a legelején a cikknek.

 

Alapvetően három részből és területből áll:

  1. Tájépítészet és ahhoz kapcsolódó fotózási feladatok
  2. Architekturális futózás (épületek, műtárgyak külső fotózása)
  3. Enteriőr (épületbelsők)

A három terület külön-külön is életképes. A három különböző területnek specializálódott szakemberei vannak.

 

Az épületfotózás legfőbb célja:

 

A jó építészeti fotónak pont olyannak kell lennie, mint a tervrajzon lévő épületnek, csak éppen élőben környezetében bemutatva. Nem csak a tervrajznál, hanem itt is fontos, hogy figyelembe vegyük az építészeti szempontokat és annak megfelelő képek készüljenek az épületekről. De a legfontosabb az, hogy a legszebben mutassuk be az épületet, lehetőleg úgy, ahogy a tervező megálmodta.

Sokan összekeverik a színes szagos reklám fotókat a professzionális épületfotókkal. Egy reklám fotónál más célok jelennek meg mint egy építészeti fotónál, hiszen a szolgáltatás reklámozásán van a hangsúly. Ezzel szemben a profi épületfotózás betekintést enged a létesítménybe bemutatva azt.

Szállodák, wellnessközpontok, panziók és esküvői helyszínek első benyomása ma már az interneten lesz. Az itt megtekintett képek ma már valós üzletekért felelősek. Egyértelmű, hogy a szállodáknak a szobákról kötelező minőségi fotókat feltenniük a honlapjukra. A mai ember vizuális típus, bár itt nem precíziós fotókra van szükség igen is ezeket keresik és nézik az emberek.

 

Néhány tipp és tanács épületfotózáshoz:

 

1 Vértezd fel magad! A megfelelő felszerelés elengedhetetlen a műfajhoz. A legfontosabb a torzítás menetes szenzor és gép itta dinamikatartomány nem annyira mérvadó, viszont a felbontás igen. Kimerem jelenti, hogy jelen pillanatban a Canon 5DS R az egyik legjobb választás ehhez! Másik nyomós ér a Canon mellett a tilt-shift optikák választéka. Ezekkel az optikákkal perspektíva korrekciókkal dolgozhatunk például a TS-E 17mm/f4 és a TS-E 24mm/f3.5L ilyenek. Segítségükkel tökéletes párhuzamosokat és vízszinteseket tudunk elérni. Építészeti fotó alapja a jó állvány és állványfej. A professzionális eszközök nem olcsók a megfelelő precíziós állvány és szintén profi fej legalább 300.000 forintnál kezdődik (pl Arca Swiss C1 Cube). Olcsóbb eszközökkel csak kínlódni fogunk. Mindenképp megemlíteném a lámpákat és Li-ion akkus vakukat is melyeket fényfestéshez kell majd enteriőr fotózásokhoz.

2 Várd ki az időpontot! A tökéletes kép tökéletes időzítésen múlik és kifogástalan időben készül. Végezz megfigyeléseket a fotózás előtt pl nap járását figyeld meg. Illetve használ okos telefon applikációkat a nap mozgásának felkutatásához a helyszínen. Pl: Sun locator. Várd meg amíg a homlokzat fényben lesz és az időjárás is kedvez és például szép rajzolatú felhők is megjelennek. Az épületek szokásos háttere az ég, ami homogén kéken vagy homogén szürkén is egyaránt dögunalom. Amivel fel szokták dobni az épületfotókat az a polárszűrővel fotózott fehér és kék ég. A polárszűrőt úgy kell forgatni, hogy maximális legyen a felhők kontrasztja. A polárszűrő levesz két rekeszt az objektív fényerejéből, de ez nem baj, úgyis állványról fotózunk.

3 Legyél különleges a képeiddel! Nézd meg mivel tudnál más lenni mint a többi fotós. Keress különleges perspektívát külső és belső felvételeknél egyaránt. Pl: Mássz fel egy szemben lévő épület tetejére és onnan fotózz! Menj messzebb esetleg használj létrát!

4 Légy igényes az utómunkánál!Az épületfotók igénylik a legtöbb számítógépes utómunkát. Ha már úgyis boncasztalon van a kép, meg lehet próbálni a belógó villanyvezetékek eltávolítását, a homlokzati és egyéb épülethibák kijavítását is. A táblák és egyéb műtárgyak szintén zavaróak lehetnek, ezek el Szimmetrikus épületnél még a tükrözéssel történő javítás is szóba jöhet, ez azonban csak árnyékmentes, vagy pontosan szemből sütő napnál készült fotónál ajánlom. A nap minden nap csak egyszer néhány percig süt pontosan szemből, ha az épület tájolása megengedi. Ezt az időt kell kihasználni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük